Forbredelser

Nå er det 1 uke til jeg reiser ned til Oslo, og 11 dager til jeg reiser til Sri Lanka. Jeg tenkte å skrive litt om de forberedelsene jeg har gjort før avreise. Fordi som sikkert de fleste av dere vet, så er det ikke bare å pakke kofferten med litt av hvert og reise.

Ca 2 mnd før avreise tok jeg kontakt med reisevaksiner Trondheim AS for og få timer til å ta de vaksinene som var nødvendige å ta. Her endte jeg opp med å ta Hepatitis A og B, Thypoid, Kolera og Difteri som jeg hadde fra før. Kunne også velge selv om jeg ville ta Rabies sprøytene, men tenkte siden jeg ikke skal være så mye med dyr så droppet jeg det.

I Sri Lanka går det for det meste for vegetarbasert mat, og mye frukt etc (noe som passer meg perfekt som vegetarianer). Det blir som regel vasket i vannet fra springen, med masse bakterier som vi ikke burde få i oss (selv om jeg er vaksinert for det).

Nesten 70 % av Sri Lanka er skogkledd, med tropisk regnskog i lavlandet og fjellregnskog i høyereliggende områder. I de tørre delene av øya er det gress-savanne og tørketålende skog. Det er derfor viktig å ha med riktig utstyr ang myggen. Jeg har kjøpt med myggnetting, myggspray osv, det er veldig viktig om man ikke vil våkne med fullt av myggstikk som også kan gjøre deg veldig syk.

Ang flybillettene så gikk det veldig greit. Må selvfølgelig mellomlande både frem og tilbake fra Sri Lanka. I Paris i ca 1 og en halv time på vei dit og i Tyskland i ca 3 timer når jeg skal hjem igjen. Også tar flyturen 14 timer. Flybillettene kom på ca 9.000kr. Så hele turen alt i alt (minus lommepenger osv) kom på ca 17.000. Rip sparekontoen min…But it is worth it.

Jeg har egentlig ingen forventninger til denne turen, noe som er helt greit! Jeg forventer heller ingenting. Det jeg er mest spent på er hvor jeg blir plassert å jobbe, om hvordan jeg kommer til å takle det og hvordan kulturen er i Kandy. Men altså, etter å ha sett masse bilder på både WeHeartit, instagram, google – så har jeg ganske høye forhåpninger ang kulturen og klimaet der. Det ser rett og slett fantastisk ut.

Legger til litt bilder jeg har funnet på nettet av Kandy her.

 

One thought on “Forbredelser

Legg igjen en kommentar

