Første dag på jobb

Nå har jobbuka startet! Alle frivillige ble plassert til sine jobbplasser kl 09:00 idag tidlig. Som sagt så valgte jeg å jobbe på et barnehjem den første uka (kanskje det blir det i 2 uker, vi får se). Vi var 3 stk som skal gjøre det denne uka. 

På barnehjemmet er det en egen avdelig for babyer fra 1mnd-1år, og en større avdelig for unger fra 3år-6år. I dag fikk jeg prøvd ut begge avdelingene, noe som var veldig spennende. Vi ble delt opp, slik at to gikk sammen på en avdeling og en på den andre.

Jeg startet med hun andre på babyavdelinga. Før vi gikk inn fikk vi mange advarsler om hva som ventet oss der inne. Alle ungene vil ha oppmerksomhet, og det var viktig at vi ikke bare forholdte oss til en hele tiden, men varierte på hvem vi koset med/matet/skiftet bleie på som da var arbeidsoppgavene våre. Vi fikk også lov til å gå oss en tur ut for å samle følelsene om vi hadde behov for det, fordi de fleste ser på det første møtet som et veldig sterkt møte. 

Det var helt stille når vi gikk forbi babyavdelingen, helt til vi gikk inn døra. Alle babyene startet å gråte, som et tegn på «kom til meg, jeg trenger kos, kjærlighet og omsorg fra deg.» Jeg gikk bort til en liten jente som lå på gulvet å sprellet imens hun gråt, hun kunne være rundt 3 mnd gammel. Jeg tok henne opp og holdt rundt henne samtidlig som jeg gråt med henne. Jeg skulle ønske jeg kunne gitt omsorg til dem alle på det sekundet, men det gikk seg ut etter 5/10 minutter når alle 16 babyene ble litt roligere. Selvom det alltid er en baby som skriker. Jeg vet ikke om jeg skal si at det er fint eller trist å se de ble så glade når vi gir dem omsorg og bærer på de? Fordi når vi igjen legger de tilbake braser de ut i gråt igjen… 

Som sagt tidligere i et innlegg her så er alle babyene foreldreløse. Enten er de forlatt av foreldrene, eller tatt ifra foreldrene fordi de ikke ble behandla bra. Så de trenger virkelig omsorgen de mangler…

Babyene fikk ingen bleie, men et typ større snytepapir vil jeg kalle det. Som ble knytt rundt dem som en bleie. Skiftet 3 «bleier» idag, og alle var rød i underlivet som jeg kan se for meg kommer av det eller veldig dårlig hygiene der. Flere hadde blemmer, lignende sopp også. Hygienen der er rett og slett på tryne. Vi fikk beskjed om å bruke noe som dekker håret vårres fordi nesten alle babyene har lus…

Når vi jobbet med ungene som var 3/5 år eldre, var det neste som å jobbe i en barnehage. Men samtidlig kan det ikke sammenlignes. 

Det var 10 barn, om ikke fler. Eneste muligheten for lek var en liten lekeplass ute, ingenting inne. Ingen kunne selvfølgelig engelsk, men alle snakket til oss på et språk vi ikke skjønte bæret av. Men for å si det sånn så var det umulig å unngå barnene. Jeg hadde alltid 3 barn hengene rundt meg. Og om jeg løftet opp et barn, startet alle barnene å gråte av missunnelse. Alle ville ha oppmerksomheten fra oss. 

Fikk ikke ta noe bilder av eller med ungene, men fikk tatt noen bilder av barnehjemmet.

Legg igjen en kommentar

